CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

08 Februari 2009

akhirnyer...DONUT ku menjadik..

emmm kuang kuangg.. stelah 27 taun stengah idup akhirnyer ari SABTU...smalam..AKU BERJAYA BUAT DONUT. klo sbulum nie hanyer berjaya ditong sampah kan, smalam npak nyer berjaya disumpat ke dalam Perut Mr Jep n eisya darling...


hehehe... sambil Mr Jep n anak dara nyer dok basuh kete


tolong jangan same kan dia ngan mat bangla ok!!! die hensem


( Hobi laki aku kan basuh keter,,...) Ibu dak eisya yang cun dan bergaya nie dok ar kat dapur menguli tepung hasil dari resepi yang dicilok dari umah inaHar's

Nah amek... Jangan lupe buat yek kengkawan... klo aku bleh wat korang sure pjam mata jerk.. tak tau ar knape aku nie kureng ngat bakat nyer dalam bidang masak memasak ne.



BAHAN-BAHAN nyer
  • 3 CAWAN TEPUNG GANDUM
  • 2 SUDU BESAR GULA
  • 11 GRAM (1 PAKET KECIL) YIS
  • 2 SUDU BESAR AIR
  • 3/4 CAWAN SUSU CAIR
  • 1 BIJI TELUR
  • 3 SUDU BESAR MAGERIN/MENTEGA
  • 1/2 SUDU KECIL GARAM
  • 1 TITIK ESEN VANILA (JIKA MAHU)
  • 1 TITIK ESEN ROS (JIKA MAHU)
  • 1 1/4 SUDU TEH PELEMBUT empleX


CARA-CARA nyer

  1. Larutkan yis ke dalam air suam dan apabila telah rata (pekat), pindahkan ke dalam susu dan ratakan. Biarkan 2 minit.
  2. Pindahkan larutan susu-yis ke dalam mangkuk dan masukkan gula, telur, margarin, garam dan PELEMBUT BIO DONUT.
  3. Campur sehingga sebati dengan memukul atau gunakan mixer letrik.
  4. Masukkan separuh tepung dan gaulkan sekurang-kurangnya tiga puluh saat. Tambah lagi tepung baki dan uli sehingga rata (10 minit). Taburkan sedikit tepung jika perlu untuk memudahkan ulian
  5. Tutup mangkuk dan biarkan selama lebih kurang 30 minit (atau apabila ulian doh sudah berganda)
  6. Uli doh sekali lagi sehingga ulian menjadi pejal (4 atau 5 minit).
  7. Terap doh menjadi lapisan kurang sedikit dari setengah inci. Tabur sedikit tepung untuk memudahkan pengendalian doh.
  8. Gunakan pencetak doh atau ciptaan sendiri untuk menebuk doh tadi.
  9. Sapu hanya sedikit minyak pada bekas untuk mengelakkan doh melekat. Perap selama 25 minit atau apabila doh sudah naik secukupnya.
  10. Goreng pada api yang sederhana dan balikkannya dengan kerap. Goreng sehingga kuning keemasan. Sekiranya hendak dibekukan, memadai kuning pucat sahaja.




ok ar kan DONUT aku nie? braper bintang tu??



5 ulasan:

KakChik berkata...

Tahniah! Nampak macam dunkin donut la. Kalau turun KB blh la erin bawa utk KakChik ya. hehehe

Rajinnya suami dan anak basuh kete.

ijechan berkata...

tgk donut kak erin cam donut big apple. adeh~ sama class!! =D

btw, salam kenal kak erin. saya add kak erin dlm blog list. do keep in touch sis!!

eRiNsZ berkata...

thanXs ya kak chik & ijechan.. emmm suker ar Mr jep bace.. tak yah ar g big apple ngan dunkin donut..hahahaa..


tapi rase nyer tak sebest yg k.chik ngan ijechan buat kot....

LIN ARIFF berkata...

aisehhhh ereinnn sdpnyaa donutt..leh post dkt kak lin neh ekekekekke

eRiNsZ berkata...

dah masuk dlam perut k.linn? bile mai g.musang nt erin watkan yerk

Tanda Kenangan