CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

20 Februari 2009

Siang ikan hasilnya Nasi Ayam Madu

Ptang Khamis sampai ler pagi Jumaat.. kat bandaraya Gua Musang nie de pasar minggu a.k.a "LAMBOK" .. ktorang slalu ar bli lauk-pauk n sesayur utk stok sminggu.. Kat pasar pon de jual ari-ari tp tu ar, tak de maser nk g.. so.. sminggu skali aku akan bli and penuhkan peti ais aku tue... bkan nk citer psal lambok nie... tapi nak citer pasal ikan... ikan... fish..eisya kater:piss

erin & jep kawen 2005 mkner nyer dah 4 taun kitowang kawen.. tp baru 1 tahun kitorang dapat dok sesamer...serumah b4 this erin kat pahang jep kat klantan, so bru staun gak erin nie mnjalankan tugas as surirumah tangge. Dan sesungguh nyer aku nie ar.. serba serbi tak reti..
  1. kemas umah tu bleh ar sesikitkan..
  2. basuh kain bju mg mesin yang basuh...heheghe
  3. MASAK? masak nie mg masalah besau ar... bkan jerk masak. Potong bwang pown aku x pernah.. serius woooo.posting kn kak kg sndiri so sumer mama aku buat.. aku taw makan jerk
  4. Jadik sumer nyer aku kne blajor. prom the begining la...
eshhh.. tak bleh upload lak gambor... sbenornyer aku nak citer husben aku Mr Jep yang hensem tu wat tutorial ari nie AJOR ISTERI tersayang nie ar SIANG IKAN.. hehe.. Slama nie Mr Jep ar yang settlekan bab-bab ikannie.... tapi.. memang comperm x jadik terburai kpala ikan aku kejer kan... at Last Mr Jep yang wat sumer...

Bile dah nengok ikan tu sumer... tak selera lak aku nak masak ikan ari nie so aku tukorkan menu Jumaat kiter kepada :

  • NASI AYAM MADU...resepi dari tudung saji K.Hana. ThanXs ar K.Hana...

Bahan-bahan

UTK NASI
  • Beras
  • Air rebusan ayam
  • secukupnya rempah tumis adik beradik
  • 1/2 biji bawang besar - dihiris
  • 1-2 inci halia
  • 1 sudu serbuk pati ayam knorr
  • daun pandan
  • garam


UTK SUP
  • 1/2 ekor ayam
  • 1/2 biji bwg besar - dhiris
  • 2 ulas bwg putih
  • secukupnya rempah tumis adik beradik
  • 1-2 inci halia
  1. 1 sudu serbuk pati ayam knorr
  • myk utk menumis
  • garam
  • daun sup
  • bwg goreng


UTK AYAM MADU
  • ayam rebusan td
  • 3 sudu besar kicap pekat manis
  • 2 sudu besar madu


UTK SOS
  • 3-4 batang lada merah*
  • 2 ulas bwg putih*
  • 2 biji tomato*
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 2 sudu besar sos chili
  • 1 sudu kecil cuka
  • 1 sudu besar gula

Cara-cara

  • > Rebus ayam n halia dahulu. angkat ayam n ketepikan. air rebusan bhg 2. utk sup n nasi.
  • > UTK NASI - tumis bwg,rempah tumis hingga naik bau. masukkan air rebusan ayam,halia, serbuk pati ayam,daun pandan,garam.kacau rata.then masukkan beras n masak seperti biasa.
  • > UTK SUP - tumis bwg, rempah tumis sampai naik bau. masukkan air rebusan yg satu bhgn td. n masukkan serbuk pati ayam knorr n garam skit. matikan api. ketika menghidang taburkan daun sup n bwg goreng.
  • > UTK SOS - blend yang bertnda *. Masukkan dlm periuk/kuali dan masukkan sos,cuka, gula n garam. Didihkan sehingga kuah agak2 pekat n matikan api.
  • > UTK AYAM MADU - ayam yg dh direbus td campurkan ngan kicap manis n madu. Gaul rata. Perap dlm 10-15 minit. Panaskan minyak boleh la menggoreng. ati2 kadang meletup2 sbb ayam nih agak berair. bleh juga dbakar menggunakan oven. alaskan plate ngan aluminium foil n masak smpai kehitaman sedikit ayam tuh.jgn smpai hangus sudah! :P
  • > SOS KICAP - lebihan perap ayam madu jgn buang. amik n masukkan sedikit sup ayam td. kacau. dah siap! masa nk mkn sos kicap nih n sos merah leh curah kat ayam td.


BUAT_jangan tak buat.. MemaNg Umppphh


Tiada ulasan:

Tanda Kenangan