CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

09 Januari 2009

buAh meLaka a.k.a onde-onde

Tak tau pe kena tetiber jerk rajin ari nie...lpas blik dr pasar a.k.a orang sini pnggil LAMBAK (pasar minggu tu ar). Aku raser cam nak wat buAh meLaka a.k.a onde-onde lak. mr jep meg suker mkan benda alah nie. time blan poser dulu rser nyer ari-ari mamat ni bli buah mlaka nie kat pasar ramadhan ala grai tukang kbun skolah aku tu ar... mrapatkan silaturrahim.
aku nie kan puteri lindungan bulan...wahhhh
camner nak wat kuih nie... pe ag just bkak kat myresipi ni ar... puan-puan... hehe

resepi asa dari: suriHati@myresipi.com
maap cik suri...i x mntak izin...tp x salah kan bkongsi resipi...(",)
Bahan-bahan ( 20 biji )
  • 10 helai daun pandan -kisar dan ambil airnya
  • 2 ketul gula melaka
  • 2 cawan tepung pulut
  • 1 biji kelapa parut- ambil putihnya sahaja
  • secubit garam- digaulkan bersama kelapa

Cara-cara

  1. Bancuh tepung bersama air daun pandan sehingga boleh diuli serata lembut. Pastikan adunan tidak terlalau lembek dan keras.(agak2 boleh dicubit)
  2. Cubit adunan sebesar guli, masukkan gula melaka yg telah dipotong kecil2 ditengah2 adunan, bulatkan, dan pastikan menutupi keseluruhan gula.
  3. masukkan ke dalam air yg sedang mendidih. Ulang sehingga 5-6 ketul.
  4. Bila bebola timbul, bolehlah diangkat, dan ditapis sebentar sblm di gaul dgn kelapa

aku tambah kan sikit tpung tue coz nak anto kat umah pngasuh eisya... makcik zan & pakcik omar, putri aku nie ar...

tgok ar.. dak eisya tue.. blom pe-pe "buah mlaka aku.... dirasmikan oleh EISYA"
dan yg pling aku suker... walo aper pon raser nyer eisya tetap kate emmmmm sdap nyer.. smbil senyum n pjam mata...menghayati tue... pndai bodek ibu yerk...

Tiada ulasan:

Tanda Kenangan