CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

23 Oktober 2011

Resepi puding buih

(huhuhu gambar tertunggeng)
apsal eak semua gambar yang di upload jadi tegak. walau pon fail asalnya dah di rotate.
Tak tau nak buat cam ner dah ngan gambar ni~ hhuhuh

okeh kal ni cikgu pink nak tepek resepi PUDING BUIH
(sekotak sabu basuh hahaha)

Puding buih

1 paket agar2 strip (bertali ~ lebih kurang 35gm) ~ rendam dalam 1/2 jam dan toskan

1.75 liter air

9 sudu besar gula

1 helai daun pandan ~ disimpul

6 biji telur gred A ~ simpankan 1 kuning telur utk dimasukkan ke dalam kuah

1 tin fruit cocktail ~ optional

pewarna dan paste ikut citarasa ~ saya gunakan pewarna merah dan paste strawberi, tak nak letak paste pun tak mengapa tp letaklah esen vanila utk tak nak bg bau hanyir telur

UTK KUAH

1 tin susu cair

2 tin air (guna tin susu cair)

7 sudu besar gula ~ ikut citarasa, kalau suka manis tambah sendiri ya..

2 sudu besar tepung kastard

1 biji kuning telur yg diambil dari 6 biji telur td

2 helai daun pandan ~ disimpulkan

1/2 sudu kecil garam

Cara-cara

Masak agar2 bersama air, gula dan daun pandan hingga mendidih. Bila dah mendidih masukkan pewarna dan paste mengikut citarasa masing2. Kacau sebati.

Bila agar2 dah suam2 panas, pukul telur hingga betul2 kembang dan gebu. ( 6 putih dan 5 kuning sahaja ya). Bagi yg cuma ada mixer cap ayam mcm saya ni or hand mixer boleh lah asingkan putih dan kuning telur tu. Pukul dulu putih telur hingga menjadi kembang (kalau kita terbalikkan mangkuk tu dia tak tumpah) baru dimasukkan kuning telur satu persatu sambil dipukul lg hingga betul2 kembang dan gebu.

Tuangkan adunan agar2 kedalam adunan telur dan kacau/pukul dgn mixer hingga sebati. Masukkan kedalam acuan yg telah diletakkan fruit cocktail. Fruit cocktail ini boleh juga diletakkan begitu saja dalam mangkuk berisi puding ni ketika nak makan.. Biarkan sejuk barulah dimasukkan kedalam peti ais.

UTK MEMBUAT KUAH:

Masukkan kesemua bahan kedalam periuk dan masaklah hingga mendidih. Kuah ini hendaklah sentiasa dikacau supaya tidak berketul. Bila dah mendidih, tutup api dan biarkan sejuk. Bila dah sejuk masukkan dalam peti ais.

Bila nak menghidang, letakkan puding ke dalam mangkuk dan curahkan kuah. Sedap dimakan masa sejuk.

**Bagi yg mempunyai lebihan telur putih (spt membuat kek lapis yg tidak banyak menggunakan putih telur, boleh aje gunakan 9 putih telur utk satu adunan ni. Resipi asal puding buih tidak menggunakan kuning telur, cuma putih telur. Bg saya puding buih lebih sedap kalau kita gunakan putih dan juga kuning telur, lebih lemak2 gitu. Dengan tu tak lah membazir kuning telur tu..

Selamat mencuba..


and semestinya kompem jadi..


2 ulasan:

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ berkata...

tq sharing resepi..
lama dh try nk wat, tp blom terwat2.. heheheh..
mkn yg org len wat aje.. blh mkn sket ajela.. ;-p

wan nurul hezrina berkata...

mummy mmg suka gk wt puding..merah suka mkn..so tq resipi nih

Tanda Kenangan